środa, 27 kwietnia 2016

Orzo pasta z groszkiem - risotto w 5 minut!

Orzo pasta, czyli po polsku makaron-ryż. Makaron w kształcie ziarenek ryżu, który podobnie jak prawdziwy ryż ma dość wysoką zawartość skrobi, więc bardzo dobrze nadaje się do robienia tego szybkiego risotto.


Dziś musiałam nakarmić 4 głodne paszcze! Niedawno znalazłam kilka przepisów z orzo i wg. ich autorów przygotowanie całego dania z orzo zajmuje ok. 10 miunt... Nie wierzyłam, ale postanowiłam samo orzo wypróbować (do prawdziwego rzadko risotto mam cierpliwość...). Z ciekawości postanowiłam zmierzyć czas. Od momentu, gdy miałam przygotowane składniki na blacie (wyjęte z lodówki) do momentu podania... niecałe (sic!) 10 minut! Musicie spróbować!!!


 
Orzo pasta z groszkiem na 2 sposoby

Podstawowe składniki (na 4-5 porcji):
300 gr makaronu orzo (na opakowaniu 'ryż')
700 ml wrzątku (lub bulionu)
kostka 'rosołowa' (ja wybrałam bulion warzywny, dość łatwo można zaleźć marki bez sztucznych dodatków)
groszek (patrz niżej)
1-2 cebule (u mnie 1 czerwona, 1 biała)
1/4 kostki masła
2-3 łyżki oliwy
sos Worcestershire (do smaku)
świeżo mielony pieprz
150-200 gr tartego sera (twardego, poza tym dowolnie - jakie wybrałam - patrz niżej)
4 łyżki śmietany 12%
1 cytryna (sok, do podania)
prażone pestki dyni do podania (opcjonalnie) 

deska dokrojenia, nóż
tarka
duży garnek


1) z łososiem, pietruszką i tymiankiem



Składniki - j.w. plus:
1-2 duże pietruszki, korzeń
1 op. mrożonego gorszku (rozmrożone)
150 gr wędzonego na zimno łososia
sery: gruyere (to jeden z 'tych' śmierdzących!), kozi twardy + vintage cheddar do podania
tymianek

Jak zrobić:
Cebule i pietruszkę pokroić w kostkę. W garnku rozgrzać oliwę i masło.

 
 Podsmażyć warzywa z tymiankiem i pieprzem. Dodać kostkę bulionową i orzo, podsmażać jeszcze 1-2 min. Zalać wrzątkiem. Gotować ok. 4-5 min. - aż orzo będzie mocno al dente. Dodać groszek i sos Worcestershire oraz jeszcze raz pieprz - orzo tak jak risotto doprawiamy 2-3 razy - na początku, w środku i tuż przed podaniem. Dodać sery (tu zostawiłam cheddar do podania) oraz śmietanę. Wymieszać, pozwolić, aby ser się roztopił i całość jeszcze raz się zawrzała. Gotowe!

Podawać skropione sokiem z cytryny i prażonymi pestkami dyni. Warto - it makes all the difference!
 

2) z marchewką i oregano

 

Składniki - j.w. plus:
1-2 duże marchewki
1 puszka groszku (odcedzony, opłukany w zimnej wodzie)
sery: irlandzki vintage cheddar (b.słony!) + parmezan
świeże oregano

Jak zrobić:
Cebule i marchewkę pokroić w kostkę, oregano posiekać (chiffonade ;) ). W garnku rozgrzać oliwę i masło.


Podsmażyć warzywa z oregano i pieprzem. Dodać kostkę bulionową i orzo, podsmażać jeszcze 1-2 min. Zalać wrzątkiem. Gotować ok. 4-5 min. - aż orzo będzie mocno al dente. Dodać groszek i sos Worcestershire oraz jeszcze raz pieprz - orzo tak jak risotto doprawiamy 2-3 razy - na początku, w środku i tuż przed podaniem. Dodać sery (zostawiłam trochę cheddar'a do podania) oraz śmietanę. Wymieszać, pozwolić, aby ser się roztopił i całość jeszcze raz się zawrzała. Gotowe!

 Podawać skropione sokiem z cytryny i prażonymi pestkami dyni. Warto - it makes all the difference!


Krok ostatni - ale najważniejszy! -  cieszyć się wieczorem z przyjaciółmi! :) 
 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.